1- آقای دکتر محمد اسدزاده (دانشگاه صنعتی چالمرز Chalmers University of Technology)؛ سوئد
On the asymptotic limits of the Boltzmann hierarchy and the Navier-Stokes equations
2- آقای دکتر سید عبادلله محمودیان (دانشگاه صنعتی شریف)
انتقال نیم قرن تجربهی ریاضیکاری در جذب جوانان عاشق ریاضیات
انتخاب رشتهی تجربی، ریاضی فیزیک، یا ...؟ مساله این است؟
چکیده:
افراد استعدادهای مختلفی دارند. بنا به قولی " هرکس اقلا 6 نوع از 36 نوع استعداد ممکن را دارد".
مثلا کوچر بیکار علاوه بر استعداد درخشان در ریاضیات،تنبک هم مینوازد.
دانشجویانی هستند که عاشق ریاضیاتاند.برای اشاعهی ریاضیات، یکی از راههای جلب عاشقان ریاضی کار با دانشآموزان و دانشجویان علاقهمند به این رشته است.
تجربهی ما نشان داده است که با روش ارائهی مسائل تحقیقی حل نشده، در حد فهم آنها، میتوان هم استعدادشان را سنجید و هم به این بهانه آموزش ریاضی داد.
در سالهای اخیر انتخاب رشتهی تجربی بخاطر ورود به رشته پزشکی ( تضمین شغلی آینده) و افت چشمگیر انتخاب کنندگان رشتهی ریاضی فیزیک (مخصوصا داوطلبان رشتهی ریاضی در دانشگاه) تبدیل به یک مساله مهم جامعهی علمی کشور شدهاست.
از طرف دگیر، جمع کثیری از داوطلبان متقاضی ریاضیات، جذب دانشگاه فرهنگیان میشوند..(تضمین آینده شغلی و دریافت حقوق در دوران تحصیل).
در نتیجه برماست که راههای جذب عاشقان ریاضیات را در بین این داوطلبین بیابیم.
مگر نه اینست که اغلب نامآوران ریاضی که استادان نسل ما بودند امثال پروفسور حیدر رجوی، پروفسور مهدی بهزاد و استاد جعفر نیوشا ، از دانشسرای عالی سابق، که ظاهرا ایدههای دانشگاه فرهنگیان از آن نشئت گرفته است، فارغ التحصیل شدهاند؟
حال مسائل متناسب برای جذب دانشجویان علاقهمند به آموزش ریاضی که باعث تحقیق و آموزش ایشان میشود، چه میتواند باشد؟ و نیز دانشآموزان چطور؟
روشهای عملی ما برای اینکار در طی پنجاه سال گذشته توضیح داده خواهد شد.
3- آقای دکتر میثم نصیری، مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی (IPM)
Stable behaviors of dynamical systems
4- خانم دکتر ملیحه یوسفزاده (دانشگاه اصفهان)، برنده جایزه مریم میرزاخانی
Affine Lie Superalgebras and Representation Theory
In this talk, through a historical path, we will learn about affine Lie algebras and superalgebras. Then, we will discuss their representations and see why representation theory is important.
5- آقای دکتر امیدعلی کرمزاده (دانشگاه شهید چمران اهواز)، برنامه نیمروزه ویژه دبیران ریاضی
اگر و تنها اگر در ریاضی
6- آقای دکتر منوچهر ذاکر (دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان)
آسیبشناسی وضعیت ریاضیات در ایران با ارائه چند پیشنهاد؛ به طور خاص
نظریه گراف و معرفی چند مسئله برای پژوهشگران جوان
ریاضیات در ایران با بحرانهایی مواجه است مانند کاهش تعداد دانشجو و توجه اجتماعی، مشکل یافتن شغل و سیاستهای تجویز شده بالادستی که با ماهیت ریاضیات ناسازگارند. در این سخنرانی به تحلیلی از این مسائل پرداخته و پیشنهادهایی مطرح میشود. در ادامه، وضعیت فعلی نظریه گراف مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای بهبود پژوهشهای نظریه گرافی ارائه میشود. در خاتمه چند مسئله پژوهشی در حوزه نظریه گراف به ویژه برای پژوهشگران جوان مطرح میگردد.
7- آقای دکتر بهروز امامیزاده (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی IPM)
Fundamentals in the theory of rearrangements of functions
The theory of rearrangements is attributed to G. R. Burton (at least the majority of people working in this area agree on that). However, there seems to be some annoying gaps in the theory, some of which will be pointed out in this talk. The main application of this theory is to show the existence of optimal solutions to optimization problems where the admissible set is a rearrangement class.
8- آقای دکتر مهدی رجبعلیپور (فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران)
تاریخچه صفرهراسی و تاثیر بد آن در خوانش اسناد و شمشیرهای عصر صفوی
با وجود این که 700 سال از کاربرد صفر در ریاضیات اسلامی میگذشت و سال 1500 میلادی در اروپا به عنوان سال پیروزی خوارزمیک (الگوریتم) بر چرتکه نام گرفته بود، وقایع نویسان و شمشیرسازان عصر صفوی (1501 تا 1736 میلادی) به هر دلیلی از نوشتن 0 در سالهای قمری سستی میورزیدند به طوری که تاریخنویسان معاصر با رمزگشائی اشتباه خود در مورد زندگی شمشیرسازان برجسته آن عصر به ویژه کلبعلی و اسدالله اصفهانی دچار حدسیههای نادرست شده و چنین نتیجه گرفتهاند که تعداد زیادی شمشیرساز در عصرهای مختلف برای بازاریابی، امضای آن دو را جعل کردهاند. در این مقاله نخست مروری داریم بر تاریخچه 0 در تمدنهای نیمکره شمالی و علل صفر گریزی آنان. سپس، با یک رمزگشائی منطقی، تاریخهای درست شمشیرهای ساخت کلبعلی و اسدالله را کشف میکنیم. بالاخره نشان میدهیم که دو کلبعلی و دو اسدالله اصفهانی وجود داشتهاند که کار کلبعلی اول از سالهای آخر شاه طهماسب اول رونق گرفته و همراه نوهاش، شاه عباس اول، به اصفهان انتقال یافته است؛ همچنین، رونق اسدالله اول در زمان پادشاهی سلطان محمد خدابنده آغاز شده و تا اواخر سلطنت پسرش، شاه عباس اول ادامه داشته است. کلبعلی دوم پسر اسدالله اول است که کارش از زمان شاه صفی رونق گرفته و تا اوایل پادشاهی شاه سلطان حسین صفوی ادامه داشته است. تقریبا همزمان او اسدالله اصفهانی دوم پیدا شده و احتمالا تا اوایل سلطنت کریمخان زند زنده بوده است. کلبعلی دوم یک برادر به نام اسمعیل و یک پسر به نام برخوردار داشته است که شمشیرهائی به امضایشان در موزهها یافت شده است.